Külföldi multik uralják a magyar sör-, üdítő- és ásványvíz-piacot
2020. június 30. 13:04
A Magyarországon forgalmazott ásványvizek, üdítők és sörök piacát igyekszik rendezni az a törvényjavaslat, amelyet a Fidesz-frakció támogatásával nyújtott be a Parlamentnek Kósa Lajos. A Fidesz alelnöke erről szombaton beszélt Debrecenben sajtótájékoztatón.
2020. június 30. 13:04
5 p
0
0
17
Mentés
„Annyit szeretnénk elérni, hogy Magyarország olyan ország legyen a fogyasztói kínálat szempontjából, mint Németország, Csehország, Szlovákia, vagy éppen Ausztria: ha van valahol kis kézműves gyártó, az a helyi piacra, vagy az országos piacra el tudjon jutni” a termékével.
A jogszabállyal azt akarják elérni, hogy a magyar fogyasztónak legyen lehetősége a nagy multik sörén kívül a kisebb gyártók söreit is választani – tette hozzá.
Kósa Lajos a jelenlegi hazai gyakorlatról azt mondta, a forgalmazókkal és a rendezvényszervezőkkel a nagy gyártók kizárólagossági szerződést kötnek, gyakorlatilag fizetnek azért, hogy a forgalmazók kizárólag csak az ő termékeit árusítsák.
Az általa benyújtott módosító javaslat arról szól, hogy kizárólagos szerződést kötni a forgalmazókkal ezentúl tilos, aki ilyet köt, az a szerződés semmis – nyomatékosította a fideszes országgyűlési képviselő.
Hozzátette:
szeretné elérni, hogy ezzel lehetővé váljon, hogy a kistermelők, a kézműves terméket előállítók is odaférjenek a magyar piachoz.
Szeretné elérni továbbá, amit 2015-ben a nagy gyártókkal a versenyhivatal már egyszer leegyeztetett, hogy legyen egy olyan piacnyitás, ami lehetővé teszi, hogy a helyi kisszériás termelők az egész piac 20 százalékát el tudják érni,
80 százalék pedig megmarad a multiknak
– magyarázta a kormánypárti politikus.
„Nem kiszorítani, nem elüldözni akarom a multikat, csak szeretném azt a helyzetet Magyarországon is megvalósítani, ami más országokban ma már gyakorlat” – tette hozzá megjegyezve: ez növeli a kínálatot, erősíti a minőségi versenyt,az árversenyt, ugyanakkor „senkit nem fojt meg.”
Kósa Lajos a jelenlegi helyzetet illusztrálva azt mondta, Magyarországon a teljes sörpiac évi forgalma 166 milliárd forint, aminek
a „három nagy” vitte el a 94,5 százalékát, összesen 160 milliárd forintot.
Ugyanakkor a fennmaradó 6 milliárdot sem a magyar kistermelők vitték el, hanem ebből hármat azok a brandek, amelyeket a nagy gyártók importáltak Magyarországra.
Kósa Lajos szerint ugyanez a helyzet az üdítőitalok és az ásványvizek piacán is.
A politikus megismételte: a törvényjavaslata arra irányul, hogy egyrészt tilos legyen kizárólagossági szerződést kötni, másrészt olyan szerződést, ami a kis gyártók kiszorítását lehetővé tevő előnyökhöz juttatja a nagy gyártókat.
A javaslatot támogatta az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága, hétfőn lesz a tervezet vitája, és kedden szavaznak róla – mondta Kósa Lajos Debrecenben.
(MTI)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.
Jelentős élelmiszerár-emelkedést okozhat az az uniós javaslat, amely súlyos vámokkal és adókkal lehetetlenítené el az orosz műtrágya behozatalát. A függőség csökkentése alapvetően nem lenne probléma, ha az EU önellátó lenne, de erre egyelőre nincs remény.
Túlságosan is óvatosak a cégek, nem mernek beruházni, ezért is kellett közbelépnie a kormányzatnak és elindítania több ösztönző programot. Ezeknek pedig már most látszik a hatása .
A patrióták előre fognak törni, noha erővel próbálják visszatartani őket – mondja Ben Shapiro. A CPAC Hungaryre látogató konzervatív amerikai politikai kommentátorral Orbán Viktorról, az orosz–ukrán háborúról és Donald Trump politikájáról is beszélgettünk.
Mit gondol az európai társadalom az unió teljesítményéről? Szükség van-e a tagországok szerint Ukrajna csatlakozására? Milyen megélhetési kihívásokkal szembesül a lakosság? Íme az Európa Projekt vizsgálat eredményei.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 17 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
yanoo
2020. július 04. 09:52
Nem feltétlen ihatatlan a Csíki, de a minőségéhez képest drága. Az árából veszek másfél üveg jó cseh sört, ha pedig kint veszem meg a cseheknél, akkor 2,5 üveggel jön ki, minőségben jobb sör.
Vannak jó kézműves magyar sörök, de a túlnyomó többség túlárazott. Ugyanaz a baj, mint a Csíkivel, ár/értékben nem méri meg.
Ettől függetlenül, ezt -akármelyik- kormánynak már meg kellett volna lépnie minimum15-20 éve, ha nem több.
"Van egy rakás kicsi magyar főzde amiknek kétszer-háromszor annyiba kerül a söre mint egy Dreher, de azt mégis megveszem, mert cserébe klasszisokkal finomabb is"
Kis túlzással, amióta ezeknek a kis főzdéknek a söreit iszom, nem is bírom meginni a Drehert, Staroprament vagy a Heinekent. Egyszerűen a kézműves sörökhöz képest ezek "szarok"... (Bár a Heineken nekem különösebben sosem ízlett.).
Múltkor egy kézműves, kukorica sört ittam (mexicano), nem lett a kedvencem. A Dreher-hez nagyon hasonló íze volt. Tehát a Drehert is félig kukoricából főzik... (Meg még miből nem)
Meglátjuk mi lesz, de sok dolog símán megvalósulhat abból amit leírtál. Ezzel a kormánnyal sokkal inkább mint az ellenzékkel. Az ellenzéki haladárok úgy képzelik, hogy Marinéni versenyez a Coca-Colával és attól lesz piacképes.
Most vagy ennyire hülyék vagy a multikat szolgálják.
Maximálisan támogatom. Kíváncsi vagyok, hogy a haladó ellenzékünk mikor kezdi el a sipákolást?!
Jajj szabadpiac, jajjj piaci verseny, jajjj, jajjj, jajjj!!!